"Réges-rég tudjuk, hogy nem az lesz sikeres felnőtt, aki kisgyerekkorában már felnőtt módon élt, és teljesített, hanem az aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett…
Az óvodás legfejlesztőbb tevékenysége a szabad játék! Nem az irányított játék, nem a készségfejlesztő játék, nem a játékos tanulás. A szabad játék." (Vekerdy Tamás)
Nagyon nagyon nagyon aktuális kérdés....
Olyan téma, amelynek fő szószólója, élharcosa Vekerdy Tamás (aki előtt fejet hajtok, oly sok éve harcol és próbál fontos üzeneteket eljuttatni a megfelelő fülekbe, több-kevesebb sikerrel), újabb jól megfogalmazott cikke, itt olvasható.
Napról napra nő azon emberek, szülők, stb. száma, akik elismerik, hogy oktatási rendszerünk elavult, nem azokat a képességeket, nem azt a tudást adják át a gyerekeknek, amelyekre később szükségük lesz.
Azoknak az elvet vallóknak is nő a száma, akik azt mondják, hogy a gyerek legfontosabb tevékenysége a JÁTÉK, és leginkább a spontán, SZABAD JÁTÉK (bár ezt több mint 10 éve súlykoljuk, de egyszer csak eljut...)
És mégis!... Mégis az történik, hogy a gyerek napi 8 órát ül az óvodában, iskolában, azután elviszik még 100 féle különfoglalkozásra, és a gyerek hullafáradtan esik haza. Persze a holt ponton már rég átesett, mert a vacsora legkésőbb 7-kor kellett volna legyen és legeslegkésőbb 9-kor ágyban lenne a helye, dehát ha egyszer 8-ra érünk haza, és még szeretne játszani... azt már meg sem merem említeni, ha még akkor kezdi el a házi feladatát szerencsétlen.....
Lenne pár kérdésem:
- Mennyi a MINŐSÉGI együtt töltött idő szülő-gyerek között?? - Minőségi alatt azt értem, amikor nem kell sehova rohanni, van idő együtt lenni. Játszani, beszélgetni, sétálni, biciklizni. Csak egyszerűen élvezzük egymás társaságát.
- Ha nincs minőségi együtt töltött idő, vagy minimális, akkor hogyan lesz kiegyensúlyozott, biztosan kötődő gyermekünk, aki megállja a helyét a mindennapokban? Hogyan lesz vele bármilyen kapcsolatunk is?
- Olvasták-e vagy hallotak-e már arról, hogy az alvásmennyiség- és teljesítmény között milyen lényegi összefüggés van? - Hogy érzitek ti, felnőttek magatokat, akiknek napi 7-9 óra alvásmennyiségre lenne szükségük, amikor napi 5-6 órát alszotok? Kicsattantok az energiától, vagy nyúzottak, ingerültek vagytok? ---> Ugyanezt kell elképzelni, ha az óvodás gyerekünk nem alszik napi 10-13 órát, csak mondjuk 8-at.
- Hallották-e már azt, hogy az óvodás gyerek a játékból és a játékon keresztül tanul a legtöbbet?
Mit látok?
Látom, hogy már 3 éves gyerekek heti 3 különböző foglalkozásra járnak... külön angol, külön foci, külön balett, külön úszás stb. Miért emelem ki, hogy külön? Mert az óvodák, iskolák is szolgáltatnak angolt (legtöbb), tornát minden nap, néptáncot...
Tehát ez a különfoglalkozás milyen idejéből megy el a gyereknek? Így van, a játszóidejéből, ÉS (!) a szülővel töltött idejéből.
Általános válasz a szülők részéről: Dehát ennek a gyereknek annyi energiája van, nem lehet lelőni!!!! vagy Ez jó neki, hiszen valami pluszt tanul, majd kamatoztatni fogja a jövőben. Okosabb, ügyesebb stb. lesz...
Ezt akkor tisztázzuk is:
- Angol: Az angol oktatásnak az óvodában egy módon van értelme: Ha egy pedagógus a nap minden percében angolul beszél csak a gyerekekkel, és el is várja, azt, hogy egy idő után neki is angolul válaszoljanak (tehát vagy anyanyelvű vagy eljátssza azt...) Különben a gyerek nem sokkal többet fog tudni, és iskolás első éveiben unatkozni fog. --- Ha külföldre szándékszunk költözni mire iskolás lesz, célszerű felvenni egy olyan babysittert aki csak angolul beszél a gyerekkel, vagy kétnyelvű óvodát választani.
- Okosabb lesz: Nem. Melyik gyerekek a legjobb képességűek az összes csoportban? Elárulom: akivel otthon játszanak. Társasjátékot, kirakóst, logikai játékokat, és úgy egyáltalán leülnek vele játszani. Meg beszélgetnek... A gyerek bármit kérdezhet a szülő pedig mindig nyitott egy jó beszélgetésre. Mert azt sugallja van a gyerekére ideje, szívesen tölt vele időt. (Igen nyilván használ valamennyit a külön óra, de messze nem annyit, mint ezek!)
- Igen, van akinek szüksége van valamilyen fejlesztőre, sőt javasoljuk! Arra igenis el kell menni, mert tényleg szüksége van rá gyereknek. De hagy mondjam el, hogy itt is számit a mérték! Nem kell minden nap két fejlesztőre járni. Hagy legyen gyerek az a gyerek!
Manapság a leghangzatosabb mondat szülők szájából, amit értelmezni sem tudok: "Annyi energiája van, nem lehet lelőni, normális ez?"
Hát akkor most: IGEN! NORMÁLIS HA EGY KISGYEREKNEK RENGETEG ENERGIÁJA VAN! SŐT JÓ! AZ A JÓÓÓÓÓ! Azt jelenti, hogy egészséges! Mi a nem jó? Ha egész nap csak álldogál, nem játszik...
Vannak természetesen introvertált gyerekek, akik csöndesebbek társaiknál, jobban szeretnek egyedül játszani, ezzel nincsen semmi baj, mind különbözőek vagyunk.
Rengeteg aggodalmat hallok nap, mint nap: Játszik eleget a gyerek? Társaival milyen? Egyedül játszik? Nyit mások felé? - Annyira nagy lett az aggodalom, hogy úgy döntöttem a következő bejegyzésben erről írok...
Folyt. köv.